Wednesday, September 30, 2009

BiADAP II


Dalam BM, istilah Biadap tu agak keras bunyinya.

Tapi itulah yang selalunya orang kita buat...repetitively. Menegur tu sesuatu yang elok, tapi kenalah gak ikut caranya....lain resam lain budaya. Silap tegur, mau lebam bijik mata. 


Situasi #1:

Aku: Kak, surau tutup ke? (Sekadar mahukan kepastian)
Makgad: Bape kali nak cakap...tengokla signage tu, tak nampak?!
Aku: (Tergamam!)

Rasional: 
Aku baru tanya sekali...nape di'jamakkan' dengan pertanyaan2 orang lain. Apa salahnya jawab elok2...dah memang tugas ko jaga kat situ. Kalau pelancong yang kena sound, tak ke malu...


Situasi #2:

Sedang snap gambar di area pool.

Makgad: "Priiiiit (bunyi wisel)....tak boleh masuk...tak boleh masuk...!"
                (Menggunakan isyarat tangan bermaksud "Pergi!!")

Rasional: 
Walaupun penat, biadap tak menghalalkan kepenatan ko bekerja. Kerja pun ibadah...buat le elok-elok, dengan ikhlas. Waktu tu bukan aku je yang kena, ada sekumpulan pelancong yang tgh amik gambo pun abih di'basuh'nya... Aku pulak yang naik malu dengan kumpulan pelancong tu.

-----------------------------

Suatu ketika dulu, kita cukup marah bila satu badan kajian antarabangsa meletakkan Malaysia di tangga ke-3 tercorot dalam kategori adab & tatasusila melalui kajian terbuka. Malangnya kita lebih lantang menidakkan, namun tak pernah ambil inisiatif untuk lihat diri kita kat cermin...

Lokasi kejadian: KLCC.

2 comments:

  1. aku nmpak ko dlm bola2 krital dlm gambar yg pertama:P

    bebnyk sabar bro,e2 ler RAGAM org kita yg kununnya "berbudi bahasa budaya kita"
    pas ni ko leh buat iklan mcm kes ko ni plk kat tv :P

    ReplyDelete
  2. iklan tb? kuang3x....nanti aku buat skrip,, ko jadik talent bleh....aku bagi watak pakgad utk ko... huahuahuahuaa :D

    ReplyDelete