Monday, April 12, 2010

Le Ingrat...Non Grata



"Hujan lagi...!"
"Penat-penat basuh baju, mendung pulak..."
"Nak hujan, hujan la betul-betul....ni setakat hujan lalu...baik takyah!"
"Adoyaii...panasnya hari ni...matahari terik betol, bila nak hujan ni?"
"Potong stim betolla....dah elok-elok cerah pagi tadi, tup-tup hujan pulak...rosak majlis aku..."


Aku kalau dengar ayat-ayat yang begini dituturkan kuat-kuat, terang-terangan di khalayak ramai, satu je yang aku tanya....


"Kau marahkan SIAPA?"

14 comments:

  1. betul..dia lupa sapa agaknya?

    tapi hujan ni seronok sebenarnya.masa naik motor kena hujan terasa insaf....

    ReplyDelete
  2. manusia memang tak reti bersyukur dgn apa yang ada...

    (ditujukan utk diri aku sendiri yg banyak songeh jugak)

    ReplyDelete
  3. tidak ramai.
    tidak ramai yang melihat keindahan dalam kesukaran.keindahan dalam kesulitan.keindahan dalam penderitaan.keindahan dalam kegagalan.keindahan dalam perkara - perkara yang di sebut sebagai negatif.

    ReplyDelete
  4. mmg..layak dihantar luar dunia je makhluk2 semacam itu..x sedar diri!!!

    ReplyDelete
  5. Firol: manusia sering kufur nikmat-Nya...

    mmg bro, aku suka gile ujan...nak2 kalu ujung minggu....perghhhhh layan....sambil mentong ubi rebus ngan kopi.... slurrrp

    ReplyDelete
  6. Kejora: ramai kawan saya yang berangan nak berhijrah ke luar negara, bila dah dapat pegang salji tak tahan sejuk lak....balik semula ke Malaysia...

    syukur bukan hanya di lidah...syukur patut dilumur ke dalam hati & jiwa.... :)

    ReplyDelete
  7. Chenta: teringat zaman2 transit gi kije...sebelum adanya kereta... huhu T_T

    ReplyDelete
  8. Citah: ku pikir mau di hantar ke Zimbabwe...kot2 ko ada stok rimau2 yg kelaparan.... huhuhuhu :D

    ReplyDelete
  9. rimau pun x moh makan meyh..jd darah daging nnt, lg payah

    ReplyDelete
  10. HUAKAKAKAKAKAKA....btoi gak tuh :D

    ReplyDelete
  11. sebab tu syirik khofi ni bahaya

    ReplyDelete
  12. joe: ya betol...inilah konsonan yang kami cari... (nsb baik bro ko ingatkan aku term 'syirik khafi' tuh...mmg dah lame cari...huhu...tengkiu2)

    ReplyDelete