Thursday, December 24, 2009

Pok Lah Drebar






Aku agak tensen arini... Dalam tensen-tensen nih, tiba-tiba aku teringat kat sorang pakcik mase aku kije kat Cyberjaya dulu.


Pok Lah namenye, oghe Kelate. Kelakar dalam spontan...dia pun tak tau sebenarnya dia buat kelakar....bukan senang nak jumpa orang camni.


Aku ngan budak-budak ofis selalu lepak kat Terminal....sape yang kije kat Cyber sure almaklum, tempat tu ada satu food court yang murah makanannya, sedap pulak tu. 9 kedai ditanggung Halal...1 kedai lagik agak was-was le kehalalannya.


Terminal ni tempat bas-bas berenti sebenarnye, amik penumpang. Ramai le drebar-drebar bas yang landing kat situ. Salah sorangnya Pok Lah. Aku pun tak tau camne asalnye kitorang boleh ber-klik ngan Pok Lah yang selamba nih. Dah le peramah, jujur (naive) plak tuh.


Satu hari mase kitorang tengah melapah hidangan tengahari, ayam peneyet yang lazat, Pok Lah datang ngan muka yang agak serius. Selalu datang-datang dah buat lawak. Kitorang agak heran le. Apa agaknye yang ditensenkan dek Pok Lah nih.


Kawan A: Pok Lah...nape kelat semacam je muka?


Pok Lah: Mane aku tak kelat. Ada ke tadi sorang penumpang tuh kurang ajor ngan aku.


Kawan B: Dia buat ape Pok Lah? Berani dia kuang ajor ngan orang tua.... Pok Lah dah la tua.... (statement kuang ajo)


Pok Lah: Dalam bas tadi, aku boring le tak ramai penumpang. Pastu seat belakang aku ni ada sorang budak pompuan. Budak luar (foreigner). Aku ajak le bersembang. Aku tanya sepatah, dia buleh tunjuk JARI kat aku! Tak guna betol!


Kawan A: Sabo Pok Lah...sabo... Bawak bertenang...


Kawan C: Memang tak patut! Err...apa yang Pak Lah tanya sampai dia hangin sangat tuh?


Pok Lah: Alah...aku tau la aku tak terer omputih, yang biasa-biasa le aku tanya...aku bukannya bodoh sangat pun...aku tanya cara baik pulak tu...


Kawan B: Tanya apa?


Pok Lah: Aku tanya..... "Hello, are you NEGRO?"


Satu Terminal: (bunyik cengkerik)..... pastu... "WAKAKAKAKAKAKAKAKAKA!"

13 comments:

  1. hohohoho..hard core sungguh pok lah tu..saye suke...bole lak die tnye cmtu...kitorg kt sini yg tersasul ckp negro pn dh cuak cm hape...tahniah pok lah!!!ahahaha

    ReplyDelete
  2. adehhhh...
    sakit perut aku gelak..
    betul ke negro??

    ReplyDelete
  3. Bella: ye, mmg hard core.... pada dia dah abis polite la tu, siap HELLO lagik... mungkin pengaruh TV dan radio buat Pok Lah jadik selamba katak.... ikekekekekeke

    KejoraKuBersatu: Cyberjaya mmg ramai Negro... Pak Lah peramah orangnye...mungkin dia tak tau, istilah tu sememangnya TABOO... hoho.. sian Pok Lah dan budak itu... idup dalam kesilapfahaman.... weee :D

    ReplyDelete
  4. pok loh memg rawk la
    sempoi~
    hehe

    ReplyDelete
  5. anisa: memang...memang rawk... cam Q Haidar dalam cite ROCK Mamat Khalid.. "Rock uuuu"

    HUHU...

    Rindu plak lama tak layan keletah Pok Lah... :)

    ReplyDelete
  6. gelak golek2 lagi...
    cyan pakcik dollah, mungkin dia rasa perkataan itu bukan apa2...
    (^__^)

    ReplyDelete
  7. hahaha
    asal ko xbagitahu perkataan negro tu sensitive
    haha
    lawak tul

    ReplyDelete
  8. mmg lancar sebutnya gilee ah..hahaha

    ReplyDelete
  9. chenta: tu la, nak tegur Pok Lah pun tak sedap gak...niat dia baik nak beramah mesra, tapi tu la...orang cam Pok Lah, ilmu pun limited...vocabulary apatah lagi...jadik apa yang dia atau, dia sebut je....

    hans: ada gak bagitau pastu...harap2nye dia tak silap tegur lagi le... kali kedua kang takut menerima back-hand plak kang.... huahuahauhaua

    Firol: memang....lancar selesa...cam FaberMax... hoho... tajwid tak silap la... HAHA... :D

    ReplyDelete
  10. haha.. kesian pok lah tu. sampai ke sudah tata ape kesah. kang esok2 dia try tanye lagi kat org len, payah... ;)

    ReplyDelete
  11. HUHU...

    mmg kesian... tapi tu lah Pok Lah yang saya kenal... Selamba dalam jenaka...

    tq singgah :)

    ReplyDelete
  12. uiks.... kecit ati pok lah...

    hoho ;p

    ReplyDelete