Tuesday, June 1, 2010

La VIVA de la Palestina!


Sibuk-sibuk nak WORLD CUP nih, berjuang bergolok bergadai untuk team pilihan memasing, 
jangan lupa pulak semangat perjuangan untuk Palestine wokey!


Lunch adalah waktu makan paling penting bagi aku. Biar tak bersarapan pagi, atau malam. Lunch memang aktiviti santapan wajib [kecuali puasa la].


Sepinggan nasi putih di tangan, aku memilih lauk-lauk dekat deretan hidangan depan mata. BERJIMAT! Tu yang aku simpan dalam otak skang. Zaman kemelesetan dah hampir. Media sibuk uar-uarkan polisi baru kerajaan untuk mengurangkan defisit tunai dengan menarik balik subsidi sikit demi sikit. Orang mcm aku yang miskin ni la yang terima balanya. Owh, hadap saja! Hampir-hampir saja aku koyak-rabakkan akhbar Ahad lepas tanda protes, tapi mengenangkan akhbar boleh di kitar semula dan dijual sebagai surat khabar lama, maka aku tanamkan saja niat aku untuk 'amok'.


Berbalik kepada isu makan, aku ambil kuah tomyam dan siram ke atas nasi [disertai bunyi perut berhip-hop minta diisi]. Ayam goreng udah mesti. Aku capai seketul kepak ayam. Sambal belacan menu wajib, 3 sudu cukup. Sambal belacan tanpa ulam macam tak ngam. Macam lagu tanpa muzik. Umpama Megan Fox tanpa rupa yang vavavoom [ape kaitan??]. Jadik ku capai petai 3 keping. Tiba-tiba aku terdengar suara aweks gelak kecil. 2 orang awek sibuk mengisi nasi dalam pinggan memasing, sambil persendakan tindakan aku mengambil petai tadi. Macam mana aku tau? Sebab dia gelak sambil tengok aku. Aku yakin seluar aku tak koyak di belakang, hatta di depan. Aku juga yakin yang aku tidak memakai baju terbalik sepertimana kejadian pilu bulan puasa lepas. Aku makan petai, bukan makan ba.alif.ba.ya! Apa kau sibuk?!!


"Huwoiii....setakat muka, cun lagi muka orang Jakun...ada hati nak gelakkan aku. Tak makan petai konon...pigidaaaah!!"


[Aku marah dalam hati, sambil makan nasik lauk petai laju-laju]


-------------------


*Marah aku pada ISRAEL membawa hingga ke waktu makan. Sila jangan buat aku marah, kalau tak mahu diKARATE di bahagian tengkuk laju-laju. Harap maklum.

14 comments:

  1. ntah2 diaorg gelak sb kagum tgk "piere andre" mkn petai..
    ko...
    tak baik tau buruk sangka..

    taksuke..taksuke..


    hahahahahaha!!

    ReplyDelete
  2. PIERRE ANDRE pun JAWA sebenonye....

    agaggggagagaga :D

    ReplyDelete
  3. salam,

    fuyyo marahnye die..err..sanggup ke karate perempuan?? hehe

    sama2 kita doakan semoga Allah hancurkan dan pecah belahkan sekutu israel laknatullah..hanya doa yg kita mampu :(

    ReplyDelete
  4. salam melati,

    haha...tu namenye marah + metafora = hyperbola....

    exaggerate je lebey2...hoho

    yezza...takbirr!!

    ReplyDelete
  5. palestine is our homeland.it's Muslim's land. we're not going to give every nm of it to Israel. we'll fight for it until the last day of our lif!

    Haneyya: we refuse an alternative homeland!

    p/s:: pedulikan saje perempuan2 semacam itu.aku sendiri tgk geli geleman.gedik!

    ReplyDelete
  6. chenta koala: yup, palestine tercatit susur galur asal-usul kita. WAJIB pertahankannya!

    p/s: mujur ada yg bersekongkol sama gue..hehe

    ReplyDelete
  7. betul! aku dah level sejuk kaki tgn tahan marah nih

    ReplyDelete
  8. Mohhh kita karate dalam soltura

    ReplyDelete
  9. salam alaik bro alhariesz,

    jemput dtg ambil award di blog sy ya :)

    ReplyDelete
  10. citah: huiii..jgn ditahan citah...kang bantut kemetot... ekspresikan dirimu!! :)

    ReplyDelete
  11. Firol: moh..!! aku dah terpikir nak bawak sepanduk ape nih.... hoho

    ReplyDelete
  12. melati: salam alaik ya ukht...

    whoa...terharu...sob sob...syukran...

    amik skang gak... bedesuuuuppp!!!

    ReplyDelete
  13. eh, baru la awet muda makan ulam. kan?

    ReplyDelete
  14. yo...den mmg mudo... mudo 'dalam' la... hooho

    ReplyDelete