Wednesday, July 1, 2009

Aku, Bas Ekspress & 2 Nurse


(Heppp....jangan pikir bukan-bukan..!) huhu :D


Dejavu atau tidak, tapi aku memang ada history dengan nurses....haha. And it is an affair that involved, the BUS...jeng jeng jeng... Jangan pikir bukan2. Not to 'that' extent...but, a bit kot. Hoho...

Dulu sebelum aku ada kereta sendiri, balik kampung mest naik bas ekspress. Seronok ar naik bas, rase cam gi rombongan skola...huhu.

INSIDEN #1

Berlaku masa aku 3rd year kat universiti. Balik cuti semester. Siap-siap naik bas, sampai kat dalam, aku tengok seat aku kat sebelah tu dah ada sorg pompuan duduk. Aku ni jenis tak bersembang. Biasanya orang akan tegur aku dulu.

Bila bas dah jalan jauh, mungkin keboringan kot penghuni bas sume...balik-balik tengok dinding, atau alih pandangan kat luar tingkap. Kalo ikut aku, malam2 journey biasanya aku tidoq je. Then suddenly, awek kat sebelah bukak bicara. "Memang asal Kota Tinggi ke?"...manis je orangnya, berkaca mata...dia seorang misi (panggilan nurse org. kampung aku).

"Yup, asal situ...lahir pun kat situ. Cuti sem, balik umah."

Sambil sembang tu, aku baru sedar yang aku lagi muda dari dia. Dia memperkenalkan diri dia sebagai Nana. Pangkat akak la ngan aku.

Sembang punya sembang, gelak punya gelak sepanjang 5 jam perjalanan tu sedar-sedar dah sampai stesen bas Kota Tinggi. Sebelum kami bawak hala tuju masing-masing, Nana sempat mintak no. tipon aku...mase tu mane ada hanset, den tak mampu. Bagi je la no tipon umah. Sebelum dia pergi, dia kata something kat aku, "Jadi adik angkat kakak ye?", aku tak terkata....dia berlalu sambil tersenyum.

Esoknya kat umah, tengah aku santai-santai depan tv, bunyi tipon bunyik. Aku angkat. "Ni kak Nana ni..."

"Ooo....ingat-ingat...hehe"

Kami sembang...sampai petang....

Pas hari tu, aku pulak tak penah telefon dia...aku pemalu sket.... Hubungan kami putus cam tu je.

INSIDEN #2

Waktu tu aku dah kerja setahun pas graduation. Keta takde lagi, so balik kampung pun ngan bas. Abis cuti, aku pun naik bas gak untuk ke KL. Bas baru beb...aircond sejuk yang amat. Nyesal aku tak bawak sweater...atau long sleeve shirt. Aku cuma pakai baju round neck Nike shirt kaler hitam ngan jeans.

Sampai kat seat, dah ada sorang awek dok kat sebelah tingkap. So, aku amik seat yang bersebelahan. Ikut no. tiket. Awek tu pandang aku pun tak. Muka masam, tapi cun abis. Aku pun bolayan je ar. Aku ngan perangai aku. Haha...

Bas bergerak...aku agak kesejukan time tu. Perghhh...tak tahan. Bila bas dah bergerak jauh sikit, tiba-tiba awek sebelah tu paling muka kat aku sambil kata... "Sorry, can i hold your hand please?", ngan muka seductive....manja-manja....perghhhh....

Aku tergamam...tak terkata (lagi sekali). Ikutkan hati jahat aku, dah lama dah aku pegang...tapi iman masih kuat...sabar...sabar... Mak aku kata, kalau berdua-duaan, yang ketiga tu mesti SETAN. Jadi, masa tu aku anggap, setan tengah bersarang kat kepala awek tu time tu.

Bila aku tak bagi respon (sebab masih tergamam, terlopong), awek tu tiba-tiba muka merah padam. Then paling muka ke tingkap. Kami tak bercakap sepatah kata. Bila dah suku perjalanan, tiba-tiba dia mulakan perbualan...

"Maaf ye, sejuk sangat tadi...saya pun tak tau kenapa saya buat macam tu..." (sambil muka pandang bawah...)

"Its ok, jangan risau...saya cuma terkejut sikit...." jawab aku...

Kami pandang satu sama lain, dan tergelak....mengingatkan balik insiden tadi.

Dia hulur gula-gula... "Nak?", dia mempelawa.
"Boleh gak, terima kasih". Aku simpan dalam poket tak makan.

Kami mula sembang. Kongsi cerita, gurau-gurau dan gelak. Dia bagitau yang dia on the way ke Perak, so akan transit kat Pudu. Seorang nurse yang tengah praktikal. Kecil molek je orangnya. Tang mata yang aku tak tahan tu...galak tapi redup. (Confession: Kelemahan aku memang part mata pompuan...boleh cair...sadis..)

Dia sangat percayakan aku sampai sanggup bukak cerita family dia. Aku memang pendengar yang setia...ya, itu la personaliti aku. Kalau tak percaya boleh tanya kengkawan... :)

Dia anak pompuan tunggal, sekarang duduk ngan mak, sebab ayah dah tinggalkan mak dia. Aku simpati gak, tapi cuma boleh bagi nasihat dan pendapat untuk dia teruskan hidup, sebab dia masih muda.

Dia ucap terima kasih. Aku senyum.

Sampai di Pudu, aku tolong dia bawak beg sampai ke stesen bas. Kesian, sorang2. Aku tak pernah tanya siapa nama dia, dan tak pernah mintak no telefon dia.

Kami berpisah kat Pudu dan bawa haluan masing-masing. Sebelum pergi, dia sempat senyum. Aku balas ngan senyuman, berlalu dan tak toleh lagi.

Kejadian ni dah 5 tahun berlalu, tapi baru-baru ni aku kemas beg. Tiba-tiba aku terjumpa sebijik gula-gula masih terbungkus lagi. Lama berfikir, baru aku teringatkan dia. Aku tersenyum sendiri... :)


Note: Kalau ada mane2 nurse yang baca ni, sorry if its offend you. I mean no harm. Its a depiction of true events. Maaf kalau tersinggung. PEACE!

5 comments:

  1. nak jadi adik angkat i tak? ROFL

    ReplyDelete
  2. ko boleh pegang tangan pastu tak mintak no phone..*tepuk dahi*

    ReplyDelete
  3. huahuhuauahua... banyak la ko...yg tu pun aku kira cam 'tacit approval' je...tak kata YES or NO...

    org muke soleh cam aku (kunun la...haha), mestile terkejut badak bila ada awek yg aku tak kenai (lawa plak tu..huhu) mintak nak pegang tangan... jaw-dropping beb... :D lagippun buatnye aku pegang, tiba2 dia jerit... "PEROGOL...PEROGOL!"... x ke mati aku kat situ kena balun....hoho

    ReplyDelete
  4. heh..nurse #2 tu mmg xbole blah...mintak pgg tgn??wth hohohoh

    ReplyDelete
  5. nasib baek den x dilahirkan spesis boye... :D

    ReplyDelete