Wednesday, May 26, 2010

Sejadah Lusuh

Foto ini Ahmad Google yang punyaaa....!!



Satu hari, aku teringatkan Mak Su aku. Kami memang rapat. Lama tak bersembang. Aku hantar SMS.


"Mak Su, ada kat umah tak arini?", aku meminta kepastian.


"Ada je. Nak datang ke? Moh  le...boring gak kat umah ni...budak-budak cuti, kami berlonggok depan TV je la ujung minggu...haha." jawab Mak Su spontan.


"Orait, tungguuuu...!" aku balas ringkas.


Dua jam kemudian, aku dah tercongok depan rumah Mak Su. Dengan bungkusan berisi lauk-pauk antaranya asam pedas ikan pari, kerabu mangga, kerabu perut, sambal belacan dan tempoyak buat penambah rasa.


"Laa...beli apa ni? Susah-susah pulak. Ko cam tau-tau je Mak Su tak masak lagi...hehe."


"Takpela Mak Su, bukan selalu. Kita makan sama-sama ok!"


Kami makan depan TV. Sambil makan, sambil gelak. Sesetengah orang mungkin rasa kurang beradab barangkali, tapi suasana gembira cam ni jarang ada di rumah Mak Su. Lebih-lebih lagi sejak Pak Su meninggal lebih kurang 5 tahun yang lepas. Satu-satunya lelaki dalam family. Hilang takde ganti. Sampai sekarang. Aku dah dianggap cam anak sendiri. Anak-anaknya pulak dah anggap aku cam abang. Jadi bila datang, aku bawalah buah tangan. Suka tengok diorang makan.


Lepas Pak Su meninggal, ramai lelaki yang cuba mendekati Mak Su. Yang tua, muda, miskin, hartawan pun ada. Tapi semuanya Mak Su reject. Aku pernah tanya Mak Su, kenapa dia tolak semua lamaran. Jawab Mak Su mudah.


"Lagi senang macam ni. Lagipun Mak Su kesiankan budak-budak ni, Takut tak boleh terima. Lagipun orang keliling dok bercakap. Rimas."


Betul. Aku perasan ramai orang yang dok mengata Mak Su itu dan ini. Buat itu salah. Buat ini tidak betul. Semuanya serba tak kena. Sampai Mak Su pernah menangis, sebab tak tahan. Aku cuma kata....


"Mak Su buatlah pilihan yang tepat. Jangan pedulikan sangat kata-kata orang. Masa Mak Su susah, diorang pun bukan amik kisah. Takde tolong pun. Tahuny amengutuk je. Bahagiakan diri sendiri dulu, tu yang penting."


Lama Mak Su diam. Berfikir agaknya. Selepas makan, aku minta diri. Nak balik. Sebelum bersalam dengan Mak Usu, mata aku melekat pada deretan sejadah-sejadah lusuh di ampaian. Banyak.


"Sejadah mane ni Mak Su? Banyak betul. Takkan rumah ni punya kot?" Aku menduga. Nyata tersasar.


"Surau kat kilang punya. Dah lama tak berbasuh. Dibiar camtu je. Mak Su bawak balik rumah le, basuh. Pas basuh bersih le, wangi. Best sikit buat solat. Senin ni Mak Su pulang balik." jawabnya selamba.


Aku cuma senyum. Tambah kagum.


Wanita berhati mulia dan secekal Mak Su, selalunya diperlekeh. Walau seorang ibu tunggal, dia menyara anak-anaknya dengan hanya bekerja kilang. Dengan rezeki yang halal. Cuma aku agak kesal dengan mulut-mulut lahanat orang keliling. 


Terbaru, aku diberi kejutan. Mak Su sudah ada pasangan. Graduan lepasan kolej swasta. Muda lagi. Orangnya baik, boleh tahan. Sudah lulus interview aku dan sepupu-sepupu lelaki lain. Semoga pilihan yang tepat dan berkekalan. Aku doakan. Dalam hati aku....


"WAKAAKAKAKAKAKAA....padan muka korang jiran-jiran!! Dok mengata je. Gigit kuku jari kaki la korang!"


PUAS.

31 comments:

  1. jodoh pertemuan di tangan tuhan... wahwah.. pasni dapat paksu la yer? :P hehee.. smoga maksu berbahagia ^__^

    ReplyDelete
  2. SUMI: pak su lebih muda dari saya...hoho.. err,nak panggil ape ekk?

    HAHAHA

    ReplyDelete
  3. salam,

    trbaik la ur maksu, kagum :)
    semoga maksu terus tabah dan bahagia dalam rahmatNya..ameen.

    best entri ni,happy ending ..hehe

    ReplyDelete
  4. nis: hehe...maksu mmg baik..

    err bakal paksu... weeee :D

    ReplyDelete
  5. MELATI: Salam...

    memang...mak su mmg terbaik...dialah makcik, dialah kawan... kami sembang mcm kawan2 borak kat kedai makan... terlalu rapat... doakan mak su saya semoga beroleh bahagia ye ;)

    Syukran

    ReplyDelete
  6. bila kau cerita pasal sejadah tu aku terkenangkan arwah mak aku...
    dlu mak aku sangat suka basuh sejadah surau, langsir surau..kalau ade majlis2 ilmu, dia kerah kitorang basuh pinggan mangkuk...


    sungguh aku rindu kenangan dulu...
    happy for your maksu.

    ReplyDelete
  7. chenta c koala: [hoho]

    ooo....alfatihah utk arwah...

    pasti apa yang di'tanam' kat dunia ni, 'subur' elok kat sana... amiiin

    selalukan doakan arwah dia ye...

    ReplyDelete
  8. terbaikkkkkkkk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :)

    ReplyDelete
  9. chenta c koala ye..
    hik...okay jugak tu.hik~

    ReplyDelete
  10. chenta al-koala: sobab gambau koala...hoho

    ReplyDelete
  11. Farid: time kasih bro...

    pssst...anak dia cun2 wor...

    agagagagagagaa :D

    ReplyDelete
  12. apsal x gtau awal2?
    bley jadik lu nyer paksu.
    ehkekekkekke

    >>___<<


    big hugs tuk maksu ..
    anak beliau?? kim salam yer abang besar.


    wooohaaaa!

    ReplyDelete
  13. frodo: ko pun nak gak...tlambat seminit...

    sesi interview agak ketat...sila pakai bow tie...

    WAKAKAAKAKAAKAA

    ReplyDelete
  14. cayalah mak su...bukan sng jadik ibu tunggal nih...

    p/s : umur mak su brp kh?

    ReplyDelete
  15. citah: ekekekeeke..tengkiu...

    mak su umur lewat 40an...tapi bila jalan ngan anak-anak2 yang awal 20an, orang kata adik beradik... jadik, cuba-cubalah bayangkan ye cik bulma.... eh, citah...

    agagagagagaga :D

    ReplyDelete
  16. ooo..begitu kesahnye incek pierre andre celup..

    phm lah saye..

    no wonder lah the jiran olwes dengki
    **versi kantoi - zee avi

    ReplyDelete
  17. Salam

    maksu umo bape bro?

    org baik2 senang jodohnya..
    =)

    p/s - nasib baik frodo tk sempt jd paksu..hahaha

    ReplyDelete
  18. umo paksu pulak brape?

    hehehhe....teringat sejarah Nabi dan isteri Baginda..

    ReplyDelete
  19. cik Bulma. wakakakakaka

    nasib baik tak bulam. ahaahah citah citah

    ReplyDelete
  20. salam bro...
    nanti singgah blog abg eq ye...
    mesti singgah! hehe

    ReplyDelete
  21. citah: ya, bulma....weee :D

    *aku suka yg versi Afdlin Shauki pny...muahahahaha

    ReplyDelete
  22. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  23. Yusuf M:

    Maksu 40an bro...tp nampak muda rumaja... hwahwahwahwa :D

    *Frodo = paksu?? susah la plak aku nak manggilnya kang...hoho

    ReplyDelete
  24. Kejora:

    bakal paksu awal 20an... hehe

    kami anak sedara tak mintak banyak, dpt jaga maksu & anak2 pun cukupla...

    ReplyDelete
  25. farwalis: bulam tu menda bro?

    ulam atau ghulam khan pnah le den dengo...hoho

    ReplyDelete
  26. brader EQ:

    hehe...worry not bro....mmg pengunjung tetap...kekadang komen...kekadang silent reader je... sbb traffic 'jem' sgt... :)

    ReplyDelete
  27. heh, mulia betul tindakan tolong basuh sejadah tu. tak ramai yang berfikiran macam ni

    ReplyDelete
  28. mira: mak su yg saya kenal begitulah orgnya....

    cuma bengang ngan mulut yg mengata, menilai dari rupa, padahal diri sendirik macam anjing tersepit...menyalak bukit...bukit tak terjejas, sendirik yang sakit...

    [perumpamaan semata]

    ReplyDelete
  29. semalam u call i, i x answer
    tak paham ke i mmg i dah x suke
    dari dulu i dah cuba nk break dgn u
    tapi u ugut nak tunjuk video itu

    sudahlah lh saiko, jgn ganggu
    u pakai bomoh u ingat i tak tahu
    u mmg selalu buat i berbulu
    no wonder lah mak i pun x suka u..

    hahahaha...
    betul weh...mmg versi nih lagi best

    ReplyDelete
  30. fuyooooo....hafal tuh...

    mmg terbaeeek ar citahruddin...

    agagagagaggagaga :D

    ReplyDelete