Monday, May 18, 2009

SAKITNYA terbelah DUA!

(Kalau slow sangat macam siput...alamat, TERBELAH dua la jawabnya....dipintas masa...ahaks)


"Al Waqt Kal-saif, fa in lam taqta'uhu...qata'aka" - Arabian Proverb.

Ini bukan syarahan agama atau Forum Perdana....sembang ilmu...sekadar mengingatkan bagi yang lupa...

Bila cite tentang masa, betapa berharganya...sukar nak gambarkan nilainya...mungkin lebih mahal dari matawang Euro...atau berlian dari Botswana...atau Swarovski... Atau jongkong emas China... Hakikatnya, ia melangkaui segala-galanya....

Peribahasa Arab di atas actually menjawab segala persoalan tentang nilai masa....

"Masa itu umpama pedang, jika kita tidak memotongnya nescaya ia akan MEMOTONG kita"

Bijak pandai Arab dari zaman dahulu kala telah terlebih dahulu berjaya menjawab persoalan berkaitan NILAI masa.... Bayangkan, banyaknya masa terbuang hanya dengan kita duduk bertongkat dagu, memikirkan kenapa atau mengapa sesuatu terjadi, tanpa buat sesuatu untuk memperbaikinya, or at least attempt to shape up our own future, our own way of life.....bila masa berlalu...kita hanya mampu mengeluh dan berkata, "Menyesalnya aku...!" atau "Kalau lah...."

Skema sangat ke entry nih...haha.... Jom kita sembang santai.... Sebagai contoh, ada orang yang aku kenal, menghabiskan hidupnya hanya dengan menyukai seseorang...tapi bila ditanya kenapa tak berterus terang, jawabnya...

"Aku tak kaya, aku tak hensem...kereta pun takde....aku takde apa-apa la Zal...." Sentap juga mendengarnya, bila merasakan diri takde apa-apa keistimewaan, keyakinan pun hilang....

Aku tanya lagi, "Habis, setakat mengharap camni, kau tak rase rugi ke? Luah kan je, dapat atau tak, itu tak penting...yang penting kau dah cuba....kalau dapat, Alhamdulillah...kalau dia menolak, kau ada alasan untuk teruskan hidup kau....cari yang lain...tak guna menunggu buah yang tak jatuh...."

Jawab dia, "Aku segan la....takpela...aku ok je camni...tak dapat pun takpe...." sambil mengeluh panjang...

Aku tak mampu nak kata apa-apa. Terhenti kat situ.

Bila cerita tentang masa dan peluang, hanya ada dua kemungkinan....

PASRAH
atau CUBA UBAH.

Sama ada biar masa menentukan segalanya atau cuba transformasi diri menjadi lebih baik, untuk tingkatkan keyakinan diri....an effort made, a future awaits...

"Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam KERUGIAN"

Renung-renungkan & selamat beramaaaaal.... ngee :D

No comments:

Post a Comment