Monday, May 4, 2009

Khidmat Pelanggan - VS - Khianat Pelanggan

(Duhh!!)

Naik cuti dah bikin panaaas...

Aku tak pasti adakah memang culture rakyat Malaysia, buat kerja sambil lewa atau sememangnya begitulah budaya kerja kat negara kita sejak azali lagi...pagi tadi aku dengar radio, macam mana seorang pelanggan rakyat tempatan yang di double standard kan bila berurusniaga di sebuah pasaraya bertaraf multinasional dalam negara. Just because, He's not WHITE, or FOREIGN-LOOK... Duh.....

Khidmat Pelanggan seharusnya sesuatu yang mantap dan dititik beratkan dalam setiap organisasi; kerajaan atau swasta sekalipun...tidak kiralah bagaimana cara sekalipun, bila dah dilabel Khidmat Pelanggan (Customer Service), seharusnya la berkhidmat untuk pelanggan, tanpa kompromi...

Akhir-akhir ni mutu khidmat pelanggan makin teruk...sepatutnya dalam zaman gawat, ramai yang kena retrench, mutu makin meningkat....tapi the other way around...

Last week, aku ada reserved satu item kat kedai....aku cakap gaji masuk je aku sambar....tup2 dah lebih seminggu, call pun tarak....nak harap aku call, jangan la harap.....rugi kredit prepaid aku.....

Minggu lepas pulak aku tempah spectacle, dah rabun sket dah...kena la jadik nerd dari skang....huhu

"Nanti kalau dah siap, call saya ya!" aku bagi nombor tipon kat awek promoter spec tuh...janji isnin, selasa pun haraaaam tak call-call....kalo tak bayar lagi, mau je aku burn kan...tapi dah full payment...

Trut...trut...trut... (Aku call kedai)

"Hallu... Pusat Optometrist ********, can I help you?"

"Hallu...saya punya spec sudah siap ka?"

"Bila order?"

"Sunday"

"Sikijap ar, saya check...bagi nama incik"

"**** ******* ******"
"Oooo, sudah siap lor...semalam lagi"

Dah tu, tak reti-reti nak call???

"Ok, saya amik kejap lagi" Letak phone.


Tengahari tadi, aku temankan member aku gi Bank....pun bermasalah....

BANK #1:

"Sorilah encik, ni Bank Islamic...encik kena pegi Bank Cawangan Konvensional untuk buat bayaran"

"Oii, saya orang Islam gak la! Bank sama je kan? Buat je la urusan antara bank tak boleh ke? Baik takyah ada cawangan!"


BANK #2

"Kami nak upgrade Kad ke Visa Debit"

"Maaf encik, boleh tak datang pukul 2.30ptg karang...staff pegi makan!"

"?????"

Takkan sorang je staff yang boleh wat menda tu...abih tu yg lain-lain yang berlonggok-longgok tu watpe....kaki sembang je la.... Client pun tak ramai... Hampeh...

Aku actually mase kerja kat sebuah Universiti Swasta yang agak glemer kat Mesia nih (mahupun di Afrika!) 5 tahun dulu, job skop aku mase tu Admin, jawatan Administrative Executive....walaupun Exec, semua kerja aku kena venture, kena tahu serba serbi.... Kaunter Khidmat Pelanggan pun aku kena jaga gak, ikut jadual.... Kaunter tak boleh tak de yang tak attend...mesti kena ada, hatta lunch hour skalipun. Semua pertanyaan, permintaan dan sewaktu dengannya mesti diselesaikan dan ditunaikan, walau apa cara sekalipun, sampaikan kekadang miss soru.... Caci maki tu dah biase dah, sampai naik kematu telinga aku... Kepuasannya bila, customer ucap:

"Terima kasih"

"Naib baik ada you, kalau tak susah I"

"Sir, you are so cute, can I have your e-mail address?"

Mase tu, tak makan pun takpe...perut jadi kenyang...hehe....


Jadinya sekarang, bila aku berada di tempat pelanggan, dan permintaan aku tak dilayan, memang aku BERANG + BENGANG!






2 comments:

  1. hahahha..cam kenal je dua cerita tu. royalti bila nak bayar?

    ReplyDelete
  2. ngeh ngeh ngeh....belakang kire...

    ReplyDelete