Monday, April 13, 2009

Hidup Bukan CUL-DE-SAC

Sabtu, aku lepak Midvalley...macam biasa...abiskan masa kat MPH...browse books...sebelum tu aku ke BORDERS, kat Garden, yang bersebelahan....browse books gak...

SonyErricsson berdering....seluk poket, "Kak Nari calling..." terpapar kat skrin...

Aku senyum....lama tak dengar cite akak yang sorang ni.

"Hello...buat ape tu? Tido ke?" memang tula style dia, selamba dek je....tapi aku suka...

"Lama tak dengar cerita....tak ingat kitorang ke?", dia sambung lagi. "Bila nak datang umah, akak nak bagi something." Ya, kak Nari, antara orang veteran yg aku kenal boleh speaking London once in while...hehe...

"Sehat kak, cam biase...akak dah makan ubat?", kak nari menghidap beberapa jenis penyakit yang aku pun susah nak menyebut namanya...kesian....

"Hmm, ko ni kan...aku tanye ko, ko tanya aku pasal ubat....boring betul...." selamba lagi dia fire aku...hehe... Aku tergelak kecil.... "Ok la kak...esok saya datang umah eh...kita sembang" jawab aku, nak mematahkan serangan....

"Orait, besok akak tunggu..." tutup perbualan...

Aku sambung browse books, jumpa satu buku, 'Benarkah Iskandar Bukan Zulkarnain'...balik kang la beli... Dan balik tu, aku tak beli...sebab aku dah menonong ke parking lot, sampai terlupa nak grab buku tu... Lain kali la kot.

Ahad, aku missed Subuh....sebab aku silap kunci jam...6.00 am, tapi aku kunci 6.00 pm...ngucap panjang.... Nasib nyawa aku masih panjang.... :) Syukur pada Tuhan....

Pukul 8.00 pagi, aku dah siap2 mandi...start enjin keta, berdesup gi McD...nak sarap...skali beli Dunkin Donuts kat highway Sg. Besi, untuk kak Nari & kuarga.... (ya, kuarga....jangan ingat aku ada skandal ye...hehe)

Telefon kak nari kul 9.00 pagi, bagi tau nak datang....tak angkat....aku melanguk lagi kat McD, sambil baca paper....sampai kul 10.00 pagi, aku dah wat panggilan ke 20++....tak angkat gak...
Donut dah beli, start enjin keta, drive balik.....layan radio, bagi sejuk ati.....

Singgah Old Town, 1 km dari umah kak nari....lepak jap, order Cham...layan paper lagi....ntah dah khatam berape kali...sambil try call, masuk panggilan ke 50++....panas plak ati...minum, kasi sejuk....


(Segelas Cham terpaksa dikorbankan...demi sebuah penantian)

Kul 11.45 (sejam lebih lepak kat situ), kak nari return call.... "Sorila Zal....sian kau...akak tido, penat sangat...semalam tido lewat, buat kerja...kat studio" (perghhhh, 'studio' tu, cam designer plak...ehehehehhe). Aku sejuk....sian akak... "Takpela kak, saya nak datang ni, datang skang eh?", aku mengacah....

"Oii, nanti dulu, aku tak mandi lagi....karang kol 12.30 la...."

"Heheh...tau takuuut... Orait, 12.30...roger & out!"

Sampai kat umah dia, dia baru siap mandi....abang Din tengah siang ikan...siap2 nak masak....tak, dia bukan kena QC...dia cuma jadi seorang suami yang bertimbang rasa....akak sakit. Aku happy le, sebab abang Din yang masak...sebab memang dia terer masak...langkah kanan aku. Aku salam abang Din, "Makan sini ye Zal". "Ok Bang, no hal punya", jawab aku, tak tolak....

Aku dok kat living hall, layan tv diorang yang besar...layan ASTRO, lama aku tak tgk Astro...semenjak ex-housemate aku blah...blah skali ngan ASTRO dia...isk isk isk....

Aku jengah studio kak nari, bersepah...banyak barang2....sebab dia tgh siapkan tempahan, untuk hantaran kahwin anak dato' mana ntah.... Aku jengah bilik Dina (anak sulung kak nari) yang terbuka luas pintunya...aku sergah... "Oit, kompem....buat assignment last minute la tu.." Dina senyum... "Macam tau2 je...", dia jawab. "Abang dah expert la...ada psikik"...Dia gelak lagi... Dina amik course architecture...dia tgh siapkan projek, miniature.... "Hmm, teliti gak budak ni, kemas dia buat..." terdetik dalam hati. Kemana tumpahnya kuah....

Aku sembang pulak ngan kak nari....macam2 yang disembangkan...kami gelak, kami senyum...kami imbau kenangan lama...tak susah nak mesra ngan kak nari dan kuarga....ni kira kuarga angkat aku yang ke berapa ntah kat KL ni....aku boleh duduk seharian kat umah tu, wat cam umah sendiri....hehe....

Sambil tengok kak nari wat kije, aku layan lagi dia sembang...sekali sekala aku tanya kan tentang penyakit dia... "akak dah tak larat nak telan ubat la zal...." aku setuju gak, ubat tak sedap... "Kena la makan kak, kalo tak camne nak baik"...jawab aku, perlahan....memujuk...diplomatik sket...

(Magician @ work...)

Sesekali gak, bau rempah kari dari dapur menusuk hidung.... "Hmm, menangkap abis bau dia..." aku mencelah.... "Shhh, jangan tegur.....abang Din ko kalo tgh masak jangan ditegur...nanti abis dia mogok....dah akak plak yg kena abiskan kerja dia..."

Aku tergelak....bau yang sedap tu, buat aku jadi lapar la pulak...padahal baru abis sarapan...

"Mama, nak donut..." adik, yang bongsu datang...mintak ngan kak nari... "amik je la, malu2 plak..." si adik ni malu sket ngan aku, tapi ok, kekadang kitorang sembang gak...

"Mama, nak donut gak!" Dina pulak mencelah, melaung dari bilik....

"Heeei, budak2 ni kan, ko tengok la zal...kalo aku beli, sampai naik berkulat mendalah tu....ni ko bawak ni, abis pulak diratahnya....diskriminasi tul" aku tergelak lagi....ngan telatah spontan kak nari...

Budak-budak tu masuk bilik...siapkan projek, sambil adik kacau si akak yang tengah fokus... "Jangan kacau!", jerkah Dina. "Eleh, kedekut..." si adik balas. Aku tersenyum lagi.

"Besok akak dah takde, akak tak risau dah zal...budak-budak ni pun dah besar....abang Din pun boleh jaga diri sendiri...." aku tersentak...

"Nape cakap macam tu..?" aku balas.

"Betul zal, akak cam dah rase dah...." sambung kak nari lagi. Aku terkedu...

Ruginya kalau aku hilang kakak merangkap sahabat yang seorang ni, aku kenal dia baru setahun, tapi macam dah berkurun....

Aku kenal ramai kawan, namun sahabat agak jarang. Kenal lama, belum tentu setia. Aku kenal kak nari, setahun, setianya berkurun...aku akui hakikat tu. Lagipun, aku sendiri belum tentu seorang sahabat di mata orang.

Apa akan jadi kalau kak nari tiada? Dina, Adik, Abang Din....macam mana pulak. Aku? Pastinya aku akan kehilangan....

(Jangan hilang 'sinar'!)

Tengahari tu, kami berlima makan...selera aku lain macam...3x tambah...tak malu dah...sebab sedap bukan main. Tabik abang Din! Aku jeling kak nari, dalam risau dan keadaan kesehatan yang tak menentu, dia tetap ramah....keluarga ni memang pemurah dengan senyuman, budi dan hemah. Aku bersyukur aku kenal diorang...

Sebelum balik, kak nari sempat bagi barang yang dia janjikan....2 helai neck-tie motif batik (cun!), selendang (ntah nak bagi sape...hehe), dan sekeping journal motif songket. Hmm, cam tau-tau kak nari aku suka menulis....terharu sekejap...

Aku minta diri, bagi salam....lambai kak nari...berlalu pergi..

Aku harap ni bukan kali terakhir pertemuan kami, sebab aku yakin....hidup bukan jalan mati....

Kerna kehidupan itu bukan cul-de-sac...

2 comments:

  1. yup, saya akui tu, kita WAJIB mengingati mati...buat kita lebih dekat pada-NYA...

    ReplyDelete